TG Trui Gysseling

Trui@truigysseling.be

 © Trui Gysseling

Portfolio

Altaar Campo Santo

Vervormd en verdraaid vangen ze het licht, elk een beeldje op zich, samen magistraal

Aquarium

Gevangen in een 5 liter fles, onze dromen van de zee

Cat Cage

Open - gesloten, een labyrint zonder grenzen, je bent er in zonder het te weten

Cube

Een steeds veranderende cubus als een in zichzelf gesloten atelier, een centrum van creativiteit

Gras

We werpen ze achteloos weg, maar de natuur verovert ze weer, onze gebruikte petflessen

Computercollages

Laagje boven laagje vormen ze een complex en gelaagd beeld dat herinneringen oproept gedragen en gevangen in symboliek

Objecten

Ze omringen ons, allerlei kleine en grote objecten, uit hun context gehaald, vervormd en vervreemd, roepen ze heel tegenstrijdige emoties op

Schilderijen

De eeuwige ontdekkingstocht met kleur op zoveel verschillende dragers, als een huid, een levende materie vragen ze om aangeraakt, om gestreeld te worden

Ik word gefascineerd door de textuur en de kleur van materialen die ik combineer en allerlei bewerkingen laat ondergaan. Deze materialen en kleuren of transparanties treden met elkaar in dialoog.

Verschillende elementen

Toegevoegde voorwerpen of afbeeldingen verliezen voor een stuk hun gebruiksfunctie of beeldwaarde en worden onderdeel van de structuur. Toch blijven de verschillende elementen vaak herkenbaar aanwezig.


Drager blijft duidelijk zichtbaar

Elk deel van een werk heeft zijn plaats in het geheel. Zo speelt de drager van een schilderij of collage een belangrijke rol en blijft hij prominent aanwezig. Ook het materiele van toegevoegde kleur heeft een grote invloed.


Onderzoeken, experimenteren en combineren

Onderzoeken, experimenteren en combineren staat centraal. Soms vertrekt ik van een bepaald materiaal dat mij boeit, andere keren laat ik mij inspireren door wat ik om mij heen zie of hergebruik ik afgedankte voorwerpen.


De verschillende elementen kunnen samengebracht zijn in tijdelijke assemblages of duurzaam met elkaar verbonden. Afhankelijk van het gebruikte materiaal kunnen de werken eenvoudig en strak zijn, of complex en chaotisch.


Ze verwijzen nooit naar iets anders dan hun eigen tastbare aanwezigheid. In al hun verscheidenheid nodigen ze de kijker uit om hen aan te raken.


Textuur en kleur


Bosphorus

Hoe een tentoonstelling mijn manier van schilderen veranderde


Istanbul revisited

Mijn hart sloeg zowat op hol toen ik de kans kreeg om deel te nemen aan de Bosphorus Biënnale in Istanbul. Maar dan begonnen de problemen : schilderijen opsturen met het vliegtuig bleek een zeer dure aangelegenheid.


De schilderijen moesten dus mee met mijn gewone bagage. Maar bagage blijft soms achter! Dus moesten mijn schilderijen mee met mijn handbagage. Voor mijn kleine grafiekjes was dat geen probleem, maar grote schilderijen op panelen!